søndag 27. september 2009

Klatretur til himmeldalen


Hjelper til med å løfte stokken til gapahuken over bålplassen.

Fra torsdag til fredag skulle klatring valgfag på klatretur til Himmeldalen. Vi skulle overnatte under berget i klatrefeltet, som faktisk er finnmarks største klatrefelt! 

Torsdagen hadde min gruppe innføring av klatring på led på bolter. Dette har vi gjort inne tidligere i høgskolehallen, men tror nok det var lurt for alles del å få en liten oppfriskning! For dere som ikke er så dreven på klatrespråket, vil det å klatre på led si at man klatrer "opp" tauet slik at det blir ett topptau. Når man leder på bolter leder man på bolter som allerede er skrudd inn i berget, og man klipser seg inn på vei oppover. 

Rake, læreren, passer på at alt går riktig for seg

Fredagen øvde vi på å snu på led. Altså hvordan man skal gjøre det når man kommer til den øverste bolten og må få tauet igjennom uten å koble seg ut. Etter å ha øvd på bakkenivå skulle vi prøve på rutene "Mali" (4b) og "Afrika" (3). Jeg var først ut, og valgte å klatre Mali. Det gikk overraskende bra, med fantastisk sikring fra Guro som går flyt, kom jeg meg helskinnet både opp og ned, og hadde gjennomført min første rute ute på led! Det er som Bjørnulf sier, man har ikke klatret før man har klatret på led. For det er klatring det. :) Resten av dagen klatret vi forskjellige topptauruter, og etter lunsj fikk vi innføring i å klatre led på kiler. Det går ut på det samme som å klatre på led på bolter, bare at nå er det ikke bolter skrudd fast i berget, du må sette kiler i sprekker ol. Dette synes jeg var ekstremt skummelt, og valgte å snu midt i "Rypa" (4) som vi skulle lede på! Men morsomt å ha prøvd litt hvertfall. 

På toppen av mali, klar til å snu! 

Lørdag var den store dag, for da skulle vi få rapellere! Veggen vi skulle rapellere ned var 25-30 m., med store deler i fritt fall. Kjempemorsomt! Står fortsatt på at jeg synes det er morsommmere å rapellere enn å klatre oppover!

Klar til rapell

Alt i alt en spennende og lærerik tur til Himmeldalen. Morsomt å sove under berget, til tross for liten storm og regn siste natten. Kjempefin gjeng på klatring valgfag! 

Sove under berget.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar