søndag 7. februar 2010

Tur: Lapplandstur med hele skolen

Torsdagsmorgen vendte hele skolen nesen mot det som tidligere har vært en tur til vintermarkedet i Jokkmokk. I år derimot, var turen blitt veldig endret og fikk navnet Lapplandstur. Målet med turen var samisk kultur, og å se hvordan forskjellige destinasjoner i Lapplandsområdet har klart å bli store turistattraksjoner.

Første stopp var Sorrisniva og ishotellet der. Helt sykt å se hvordan de har klart å lage noe så sinnsykt flott av is! Lar bildene tale for seg selv:


Kapellet



Etter Sorrisniva var det Kautokeino og Juhls Sølvsmie som var målet. Veldig morsomt og interessant å se og høre historien bak sølvsmia.
I Kauto var vi også på ett joikeseminar med en proff joiker... Kan ikke si at jeg syntes det var veeeldig bra, men dog, nå har jeg hørt både haren og myggas (!!!!) joik. Slå den.

Hele fredagen skulle vi tilbringe i Levi, da for min del, i bakken. Vi kom på torsdagskvelden, og hele kvelden ble brukt til å rase ute i snøen.Forholdene var helt syke, Canadisk skogskjøring er vel det vi kom fram til kan bli den nærmeste etterligningen. Pudder, pudder, pudder, nedsnødde trær, kaldt, og sinnsykt bra skogsskjøring. Var bra bakkekjøring også, og jammen fikk jeg ikke prøvd meg litt i parken også. Sinnsykt morsom dag, med mye variert kjøring.

Man blir sliten av å kjøre ski fra klokka 10 til kl 19! Erik sovna likegodt på sofaen i cafeen.
I Levi har de tidenes hamburger. Dobbel burger med røkt reinkjøtt. Nammis
Meg i gondolen

Lørdagen startet vi grytidlig fra Levi, med kurs mot Enare, en finsk liten samelandsby halvannen time nord for Levi. Her var vi på Samisk kultursenter (....) med omvisning og greier. For min del var det nok sameprat lenge før vi kom hit, så jeg gikk for det meste og rusla rundt på egenhånd. Siste stopp før vi dro hjem til Øytun var Karasjok, hvor vi var innom ei samekniv-smie og hørte på historien om samekniven, samt at vi spiste bidos og feira samenes dag på den gamle samiske folkehøgskolen.

Høydepunktet med turen var for alle dagen i Levi. Vi er alle rimelig lei av å høre på, høre om og se div. samegreier, etter å ha hatt om samer i Russland på Russlandsturen, hatt samisk seminar i to dager, og ikke minst blitt kjennomsyret med Samisk kultur på mange mange fellesfagdager.

Til uka skal vi på dagstur med klassen, hvor målet forhåpentligvis er Stortind, som ligger i Langfjordbotn. Ett fjell jeg sikler på hver gang vi/jeg kjører forbi. Vi har to valgfagsdager hvor vi skal trene teknikk i bakken, og en evalueringsdag i linjefag. Vi skal få besøk fra Russland, 40 russere, som skal bo her hele uken, så blir vel litt opplegg med de også.

Stor klem til dere alle, fra lille meg i Alta som har det kjempebra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar