tirsdag 24. november 2009

Russland på skoletur


Da var Russlandsturen unnagjort!

Tirsdag 17. Nov startet vi, tiiidlig på morgenen fra Øytun. Denne dagen skulle vi rekke fram til Murmansk, hvor vi skulle være i to dager, innkvartert hos hver vår russiske familie. Bussturen gikk for min del mest med til soving, litt hekling av julegaver og det å sitte å grue seg til hvilken familie man ville havne hos. Kom de til å snakke engelsk? Kom vi til å få mat? Bodde de i en pappeske i en bakgate? Spørsmålene var mange, men da jeg og Rags, som skulle bo i lag, ble ropt opp, da vi var kommet fram til Murmansk, ventet kanskje verdens triveligste russer ved navn Sergey på oss. Som ikke snakket engelsk, men derimot nesten flytende norsk. Vi ble kjørt i bil til leilighetsblokken hans, hvor vi etter å ha gått opp i verdens mest shabby gang ( i fem etasjer), kom til tre dører. En dør var bare en metallplate, den andre litt mer robust, men nokså shabby. Og den tredje, den tredje dere. En mørk tredør, med treutskjæringer på. Og gjett hvilken dør som var vår? Jo, tredøren!! HURRA! Innenfor ventet Maria, kona til Sergey, Dori, en liten skilpadde som kravlet hvor hun ville, og en NYOPPPUSSET leilighet med STEAMDUSJ. Herremin så heldige vi var. Etter litt prat, russisk fiskemiddag og litt hekling fant vi veien til køya, en sovesofa i stua med ordentlige dyner.

Sergey foran den fine døra, pjuh!

Onsdag var det forksjellige ekskursjoner. Jeg hadde meldt meg på å dra å se på Gymnasium nr. 9. En skole som gikk fra 1. Klasse til det vi her hjemme kaller sisteåret på vgs. Russiske skoler var akkurat sånn som jeg hadde tenkt meg den kom til å være. Strenge gymlærere, elever som så veldig russiske ut, og ett mindre pent skolebygg. Nåvel, en interessant opplevelse å få se hvordan de hadde det.
Senere ble det litt shopping, etter felleslunjs på en jernbanestasjon. Russisk mat er nok ikke helt min greie…
Senere på kvelden hadde vi underholdning, både russisk og norsk, og vi var på bowling.


Russisk bowling

Torsdag skulle vi forlate Murmansk, etter å ha vært i ei kirke, og å sett på Aljorsa statuen. Murmansk var for meg, en veldig grå by. Mye henger igjen etter kommunismen, noe man ser ved at nesten alt skal være likt. Russiske folk framsto ikke som veldig gjestfrie for meg, og det var lite smil å se i gatene og butikkene.
Vi busset til Lovozero, en liten samebygd litt lenger inn i Russland, hvor vi skulle sove ute i bushen. Dette var uten tvil den triveligste natten, hvor vi sov under åpen himmel (soveposen min, den nye deilige dunposen min, var fantastisk!) og hadde masse bålkos. Med andre ord, der Øytun-elever flest trives aller best!

Fredag befant vi oss atter en gang på buss, denne gangen på vei til Kirovsk. Her skulle vi sove på sportshotell i to netter. Forventningene var skyhøye, hvertfall for oss off piste elever, for her, i det russiske snøhullet, skulle vi kjøre ski!! I skinannlegg! Skuffelsen var derfor kjempestor da det viste seg at mye av snøen var tint bort. Men vi fant en bitteliten bakke nedenfor hotellet, hvor det var skitrekk (her snakker vi bitteliten bakke. Ca like stor som den minste i Bjørkliden!), og det kostet ikke mindre enn 30,- for ett timeskort. Her lekte vi oss, og fikk øvd litt på å ligge på skjær, og alle var hverandres hjelpelærere.
Ridd fikk jeg også gjort, vel og merke bare leid rundt på en stokke stiv hest, MEN jeg har ridd på en russisk hest.
Ellers sto shopping, snøbasing og andre aktiviteter på programmet. Veldig morsomt. Underholdning med dans på kvelden. 


Anja danser limbo

Nå var det på tide og vende nesten hjem mot Norge og Bugøynes hvor vi skulle overnatte slik at busssjåførene fikk hviletiden sin. Etter mye styr på passkontrollen og tollen, kom vi oss endelig til Norge. Svupp, så var vi på Bugøynes. Aldri før har det smakt så godt med norsk brød med salami og brunost før. Etter å ha levd på youghurt og epler gjennom stortsett hele russlandsturen.
PÅ bugøynes så vi på kongekrabber, og noe isbadet. Jeg holdt meg unna, da jeg vil være frisk til Levituren vi drar på i morgen.


Ida og Fredrik, lei av å kjøre buss

Sitter igjen med mange inntrykk og opplevelser, og tror at en Russlandstur er nok for meg i første omgang. Er ganske sykt at noe som er så nærme allikevel kan være så forskjellig!
Håper mitt lille, overfladiske referat fra turen var nok til å gi dere ett liiiiite innblikk i turen min!

1 kommentar:

  1. Høres ut som dåkker hadde en arti tur! Til tross førr at d ikkje va så bra skiforhold som du håpa på. Tenk at dåkker va så heldi me d unge paret! :D Arti å lese kordan du hadde d, skjønne godt at du syns d e fint å komme tilbake til Norge å spise grovbrød me salami og brunost. :) murs!

    SvarSlett