søndag 10. januar 2010

Babyprosjekt 1; FERDIG!


Slapp av pappa, det er SKIENE mine overskrifta sikter til. For ja, - det er nemlig fiks ferdig! Etter mange mange måneders arbeid, mye venting, mye banning (ikke alltid man får til) er nå skiene mine klar til bruk. Steinsliping av sålen gjennstår, men det må vente til Øytun får steinslipemaskinen hit. Så til uka får jeg de nye bindingene mine, og da blir det prøvekjøring.

Det var veldig mange hjemme som lurte på hvordan i guds navn vi har klart å lage ordentlige ski, her er oppskriften:

Vi startet med å lage en mal av hvordan vi ville ha skien på data. Her bestemte vi lengde og mål. Deretter var det bare å skjære ut denne malen, for så å begynne å lage sålen. Etter å ha skjært ut sålen limte vi på stålkanter. Her gjaldt det å være nøyaktig og presis i arbeidet, for stålkanten måtte bøyes til å passe til sålen.


Jeg og Johanna hadde lik mal.

Trekjernen i skien fikk vi også velge selv. Hvilke tresorter, samt hvordan profilering man har på skien, avgjør stortsett alt av egenskapene til skien. Kjernen min består av bjørk, som er ett veldig spenstig treslag, osp, som er mykt og lett og ask, som stivt, hardt og tungt. Tanken bak disse treslagene var og få en middels stiv ski, som ikke veide for mye.
Deretter var det profileringen, som bestemmer hvor tykk/tynn skien er på de forskjellige delene. Jeg ville ha en ganske stiv bakski, men myk framski, så derfor er skien min tynnere framme enn bak.
Etter at profileringen var ferdig freste vi ut ett spor på undersiden av kjernen, slik at sålen med stålkanter passet. Fresingen skulle være like dyp som en stålkant, hverken mer eller mindre. Dette arbeidet tok meg nesten to dager! Men skal man ha bra resultat, lønner det seg å være nøye.

Profilering. Du er stålkanten jeg brukte til å måle med. Tidkrevende arbeid!

Så var det "bare" å hive skien i pressa. To lag glassfiber, pluss ett ekstra lag der bindingen skal være. Masse epoxy, og trykket på toppen. Jeg valgte å ha bøk finèr under trykket, slik at kjernen ikke vises igjennom. Dette fordi vi har en tip/tail plastikkbit framme og bak, som er svart. Jeg synes ikke det var veldig fint når det vistes igjennom trykket mitt. I pressen bestemte vi hvordan vi ville ha tupp og baktupp. Jeg har rocker på skiene mine. Dette vil si at skien bøyer seg mye tidligere enn en vanlig ski gjør. Litt bananform rett og slett. Rockeren gjør at skien flyter bedre i puddersnø.

Skiene i pressa.


Så her er resultatet da. Kan ikke annet enn å si meg superfornøyd, og ikke minst overrasket over at resultatet ble så sinnsykt bra! Skien ser kanllbra ut, og er akkurat som jeg hadde tenkt meg. Målene på disse lekkerbiskene er 145-113-133, og de er 178 cm høye. De ble som forventet, en relativt ski bakski, litt mykere framski, og slettes ikke verst når det gjelder vekten. Rockeren min ble helt perfekt, og når Stian, skieksperten i klassen, sier at han DIGGER formen på skien min, ja da må jeg ha gjort noe rett. Enjoy bildene!

Rockeren i tuppen min!



Glad, fornøyd og FERDIG!


1 kommentar:

  1. De der så jo riktig så bra ut frøken. Bra jobba. Fått testa dem enda?
    Stor klem fra Florida =)

    SvarSlett